Open air camping + regen = slechte combi - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Daphne Groot - WaarBenJij.nu Open air camping + regen = slechte combi - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Daphne Groot - WaarBenJij.nu

Open air camping + regen = slechte combi

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

04 September 2011 | Noorwegen, Oslo

Hmmmmm nu ik hier al een tijdje ben begin ik me hier al redelijk op mijn plek te voelen.

De lessen zijn echt super leerzaam en we zijn bezig met een science project. Het project gaat over het algemeen over de veranderingen in de het fjord water in de afgelopen 100 jaar met een focus op de temperatuur en zuurstof waarden in de diepe delen van het fjord.

Om achter deze waarden te komen kijken we naar sedimentcores. Klinkt heel boeiend maar eigenlijk kijken we naar een laag modder. In die laag modder kijken we naar verschillende dingen. Ik zit in een groepje dat kijkt naar de verschillende foraminifera (google het maar) die daar voorkomen en of er veranderingen hebben plaatsgevonden in de foraminiferapopulaties en waar dat een indicatie voor kan zijn. Eerst nog eventjes een projectvoorstel schrijven... Dit project zal ons tot december zoet houden totdat we een groot symposium/seminar houden waarin we onze resultaten naar voren brengen. Het is best wel spannend en we hebben al meerdere keren in de plaatselijke krant gestaan.

Ongeveer een derde van de tijd ben ik hier met het science project bezig. Daarnaast zijn er nog de vele velddagen (oftewel bergdagen) en op dagen dat we niet een lab of bergdag hebben hebben we college.

Van maandag tot vrijdag zijn we van 9:15 tot 15:00 bezet met lessen en als we velddagen hebben kan het veel langer zijn. Als we dan niet op school zitten moet er natuurlijk actieve activiteiten ondernomen worden...



Dit weekend was dat vrijdag met lurkarlaget (de buitensportvereniging) boven op een berg een kampvuur te bouwen, gezellig te bbqen (en heel veel alcohol te consumeren) en daarna in de openlucht te kamperen. Een soort kennismakingsweekend met allerlei groepsopdrachten tijdens de hike.

Omdat ik probeer om tijdens mijn periode in Noorwegen niet te drinken. (goed voor mijn portemonnee en mijn lever) Had ik geen alcohol meegenomen. Maar dit was toch eigenlijk wel een soort alcohol weekend. Vooral toen het begon te regenen, het koud werd en we in de modder en koeiestront rond een vuurtje zaten...

Gelukkig had de organisatie rekening gehouden met eventuele regen en een soort afdak in elkaar geknutseld. Met van die bouwmarktzeilen en boompjes was een schuine halve tent inelkaar gezet waar je dan net in kon liggen. Helaas was er niet rekening gehouden met mensen langer dan 1.50m. Met mijn nieuwe slaapzak, een schuimrubberen matje lag ik lekker in de modder. Ik had een grote vuilniszak tegen de regen(goed he dat ik die had meegenomen) om mijn voeten gedaan.

Eigenlijk lag ik wel lekker. De slaapzak deed zijn werk prima en met mijn dubbele laag wollen ondergoed had ik het heerlijk warm. Nicole (ook een internationale student) kwam bij me liggen en was heel gezellig voor we gingen slapen. Om half vier werd ik wakker van de druppels water in mijn gezicht. Deze schuilplaats was niet geheel waterdicht. Ik schoof uit de drup en ik probeerde weer te gaan slapen. Vijf minuten later storte het hele ding in. Nicole en ik lagen met zijn tweeën onder het ingestorte zeil. En wij waren ongeveer de enige nuchtere daar. Op een afstandje stonden wat mensen te kijken. Uiteindelijk werden we gered door twee mensen van de leiding die alles weer zo goed als het ging weer opbouwden. Toen maar weer in ons rugzak en schuilplaats gekropen en gelukkig bleef die de rest van de nacht staan.

Thuisgekomen. Heerlijk gedoucht en in mijn warme bed gekropen...



Trouwens, voor de luitjes die het leuk vinden om door de langste autotunnel ter wereld te gaan. Neem gewoon de bus van bergen naar sogndal. En als je in sogndal bent, kan je ook wel eventjes langskomen. :)



Groetjes,

Daphne

  • 04 September 2011 - 19:20

    Miriam:

    Klinkt als je het echt super hebt daar! Echt tof :) Veel plezier! xx

  • 05 September 2011 - 05:49

    Mama:

    Hey lieve meid,
    Nou, dat was dan weer een 'tof' uitje.
    Om de een of andere reden vind ik het niet erg dat ik er niet bij was, maar ben blij dat jij er van genoot.
    Effe serieus: ik heb echt ontzag voor hoe je omgaat met de 'ontberingen'. Je bent niet stuk te krijgen. Super!

    En fijn dat de lessen zo interessant zijn. Leuke bijkomstigheid :).
    Ik hoop dat het een goed symposium gaat worden in December. Dat gaat vast wel lukken.

    x
    mama

    PS. Ik heb foraminifera gegoogled en vond leuke informatie op wikipedia.

  • 03 Oktober 2011 - 17:32

    Marijke:

    Hai lieverd,
    ik mis je leuke stukjes. Je hoeft niet elke keer zoveel ontberingen te trotseren, hoor, maar je schrijft er zo leuk over. Gaat het allemaal wel goed daar en heb je het gewoon te druk ? Hier was het wel even lekker weer, daar ook dacht ik, geniet er maar van. Hopelijk is het tijdens jullie kamperen ook een beetje zo. Dikke kus,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 44097

Voorgaande reizen:

18 April 2015 - 31 Augustus 2015

Indonesie

03 Augustus 2011 - 18 December 2011

From mountain to fjord

30 Oktober 2006 - 08 Juni 2007

Australië

Landen bezocht: