Leeft nog! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Daphne Groot - WaarBenJij.nu Leeft nog! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Daphne Groot - WaarBenJij.nu

Leeft nog!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

21 Augustus 2011 | Noorwegen, Oslo

Oke,

Misschien had ik niet echt heel erg nagedacht over het berg gedeelte in de : from Mountain to Fjord- Minor. Het leek me juist ontzettend leuk al die velddagen. Hoewel velddagen in nederland gewooon in het veld zijn. Van die uitgestrekte vlakke velden waar je gewoon kan vallen en dan redelijk zacht neer komt. Dat is hier natuurlijk anders.

De afgelopen week heb ik de eerste lessen gehad. Dat begon natuurlijk met een relaxt dagje van een uurtje les, toen een openingsceremonie in het park. (Heeft het van hall ooit een openingsceremonie gehad waarbij de leraren "spontaan" gingen dansen?) Dacht het niet, alle internationale studenten hebben stiekem (of iets minder stiekem) heel hard moeten lachen. Niet echt een strategische integratie zet, maar wel heel grappig.

Daarna een lunch (om 11 uur) toen nog een paar uurtjes les. (wat trouwens echt heel interresant was) en daarna nog een BBQ.

Dinsdag en woensdag waren gewoon hardcore lesdagen. Woensdag kregen we wel het voorbereidingspraatje op de excursie wat ongeveer zou ging:

"of nu de zon schijnt het regent, stormt of vriest, de velddagen zijn geplant en met slecht weer maakt niet uit. We doen altijd ons veldwerk. Of hoe de noren het zeggen: "er is geen slecht weer, enkel slechte kleding"

Naja dat heb ik geweten.

De eerste dag hadden we goed weer (of te wel het regende niet) De tocht op de gletsjer was supergaaf en heel anders dan in Nieuw Zeeland. In Nieuw Zeeland hebben de gidsen namelijk van te voren een pad voor je uitgehakt en daar loop je dan heel stoer tussen door. Je voelt je helemaal hardcore met je spikes onder je schoenen gebonden.

Maar nu was het echt hardcore. We hadden wel een guide. Maar geen uitgehakt pad. Met een lang touw werden we als een kudde aan elkaar gezekerd.

Onze equipment bestond uit: een pikhouweel, strapp on spikes, en "de luier" (onze gids wist niet alle woorden in het engels, vandaar de luier) en natuurlijk onze wollen ondergoed (uhm nee), onze zonnebrillen (had ik toevallig ook niet meegenomen naar NOORWEGEN, Spanje, alà!) onze waterdichtekleding (van mama geleend) en handschoenen (snel nog voor een schappelijk prijsje (uhhum) bij de intersport gekocht).

Op de gletsjer lopen was eigenlijk veel makkelijker dan verwacht. De schoenklauwen gaven superveel grip en dus was je eigenlijk nooit echt bang om te vallen. Wel wat het eng om in tientallen meters diepe scheuren te vallen, maar dat hebben we dan ook niet gedaan. Het was echt een super ervaring! (zie de foto's die nog komen)

De volgende dag regende het wel. Wat natuurlijk niet erg was want ik had waterdichte kleding bij me. En was er helemaal klaar voor. Helaas was deze dag toch niet zo'n succes. Mijn waterdichte jas was ongeveer het eerste half uur effectief. Maar we waren iets langer weg. Als resultaat waren we echt heel heel heel erg koud. Niet als we aan het klimmen waren. Maar wel als we heel eventjes stil stonden. Ach ja. Het uitzicht was nu ook niet zo mooi want we klommen in de mist/wolken. Nu waren we over de top van de (uitloper van de ) gletsjer geklommen om aan de andere kant van de berg weer naar beneden te gaan.

Hier vonden zelfs de noorse gidsen dat er niet echt een duidelijk pad was. Wat betekende dat we niet voorbij de gidsen mochten omdat dat wel eens heel gevaarlijk kon zijn. Tijdens de afdaling van de berg moest ik in de aanhoudende regen (die eigenlijk alles gewoon heel heel heel erg glad maakt) allerlei berggeit capriolen uithalen. Zoals we in de theorie hebben geleerd is aan het eind van de gletjser de berg bezaaid met losliggende rotsen en stenen. (Jongens zorg ervoor dat je geen stenen op elkaar laat vallen doordat ze wegglijden.) Daarna komt een moerasachtig stuk. En tussen in hadden we gewoon stijle rotshellingen. Deze bergen zijn niet erg geschikt voor daphne die eigenlijk niet heel erg handig is. Ik ben superblij dat ik niet met mijn hoofd op een rots ben gevallen. En hoop dat ik mijn volgende excursie ook overleef.

Morgen om acht uur op voor onze rivier excursies. Ik lees nu net de instructies van onze leraar door waarin in staat:

"Take samples at 4 stations along the Austerdals river course.CAREFUL: Do not fall into the river. It might KILL you."

Tot nu toe heeft deze minor nog geen enkele casualties gehad, dus het zal wel goedkomen. :)

Groetjes Daphne!

P.s. Heb nu toch maar lang wollen ondergoed gekocht. Om bevriezing te voorkomen.

• 22 Augustus 2011 - 13:55

Mama:

Wel heel stoere foto's :)!
    x
    (Nou, ik had hier dus nog heel veel andere dingen kunnen zetten, zoals: doe je wel heeeeel erg voorzichtig?, maar dat heb ik niet gedaan, goed hè! :P)

• 23 Augustus 2011 - 05:45

Ingrid:

Was leuk je gekend te hebben.

• 23 Augustus 2011 - 17:18

Suus:

Wat een bikkel!

• 24 Augustus 2011 - 09:56

Miriam:

Hee Daph!

Dat klinkt echt super gaaf en vermoeiend haha! Mooie foto's ook zeg :D Hoop dat je rivier excursie ook leuk was :)

Xx

• 28 Augustus 2011 - 21:38

Rosan:

Bikkel ben je ook toch, zo af en toe. Ziet en klinkt wel heftig, maar gelukkig leef je nog. Wel heel leuk ook al die foto's! Hoe gaat het ondertussen verder op school?

Knuffel!

• 31 Augustus 2011 - 07:17

Marijke:

Lieve Daphne,
    Ik had van mamma gelukkig al gehoord dat je er heelhuids vanafgekomen was,maar wat een barre tocht !! Jammer dat je outfit niet altijd heel erg geschikt is, maar fleurig is ie wel. Ik herken je zelfs op je rug door het schattige rugzakje. Misschien is schrijven over dit soort tochten meer geschikt voor je, dat doe je namelijk heel erg leuk en boeiend.Veel succes daar met de volgende excusrsie. Dikke kus van je tante.

• 27 September 2011 - 10:14

Liza:

Hahaha lang wollen ondergoed!
    Dat zal wel jeuken!
    Maar top vrouw xx